Här har vi samlat all information som kan vara nyttig för dig som arrangör av möte, event eller utställning på Kalmarsalen. Du vet. Allt det finstilta där du själv väljer vad du behöver. Dock vill vi lyfta vikten av att läsa våra rutiner kring brand och säkerhet då det ibland vistas många inom Kalmarsalens väggar.
Vill du hellre ladda ner informationen som pdf finns den här: Praktiska detaljer med brandregler Kalmarsalen
Välkommen till oss på Kalmarsalen där vi jobbar tillsammans för att alla ska trivas, känna sig välkomna och få uppleva riktigt schyssta evenemang.
Brand & Säkerhet
Brandlarmet som är installerat i huset är alltid aktiverat med direktlarm till brandkåren.
Brandsläckare och brandfiltar finns utplacerade och markerade på samtliga plan. Se våra utrymningsplaner för placeringen av brandutrustning och brandvägar – Utrymningsplaner Kalmarsalen
Om brand uppstår följ denna rutin:
- Rädda och varna de som är i fara
- Ring räddningstjänsten på nr 112 och berätta att du befinner dig på Kalmarsalen Skeppsbrogatan 49, om det finns instängda människor och vem du är som ringer.
- Om möjligt försök att släcka branden men bara om det är utom fara för dig.
- Utrym via trappnedgångar och återsamlas på parkeringen mitt emot Kalmarsalens entré.
Vid hyra av Kalmarsalens lokaler behöver du som arrangör ta del av våra brandregler. Dessa finner du här:
Tillgänglighet
Kalmarsalen har en ramp till entrén och hiss till samtliga våningsplan. Samtliga våra lokaler har plats för rullstol. Hörslinga är uppsatt i Kvarnen och Glasannexet och utlånas vid arrangemang mot uppvisande av legitimation.
Toaletter
På entréplan finns flertalet toaletter inklusive RWC. På plan två utanför Glasannexet finns även där flertalet toaletter. Utöver finns det toaletter i logeavdelningen bakom stora scenen för arrangör som hyrt Kvarnen.
Garderob
Garderob finns på entréplan till vänster i Pelarsalen/entréplan. Önskas bemanning offereras det efter behov.
Hjärtstartare
Kalmarsalen har en hjärtstartare på entréplan vid den fasta receptionsdisken. Ordinarie personal är utbildade för att hantera den.
Första hjälpen
Om olyckan är framme finns förstahjälpen lådor på plan två och nere på entréplan. Fråga personal på plats så hjälper de dig.
Förtäring
All servering och försäljning av mat, inklusive frukt och dryck handhas av Kalmarsalen. Arrangören äger inte rätt att anlita annan leverantör eller själv ombesörja eller hantera livsmedel/drycker i lokalerna på Kalmarsalen. Varumärkestryckta karameller är ett undantag.
Nätverk
Kalmarsalen erbjuder fritt wifi till våra besökare. Kapaciteten på nätverket är dock begränsad då många användare kopplar upp sig samtidigt. Har du krav på hög kapacitet och säker uppkoppling offererar vi gärna detta i samband med er bokning.
El
I lokalhyran ingår nyttjande av befintliga eluttag och elanvändning. Övrig el och förlängningssladdar offereras efter behov.
Godshantering
För att lösa godshantering behöver lämning alltid stämmas av med ansvarig ifrån Kalmarsalen. För att lösa lager och förvaring tar vi emot gods tidigast dagen innan genomförande eller annan tid efter överenskommelse. Vi tar inte emot gods som är klassat som brandfarligt.
Adress godsförsändelse: Kalmarsalen Konferens & Evenemang AB, ”namn på arrangemanget”, Skeppsbrogatan 49, 392 31, Kalmar
In-/utlastning
Entrédörrar markplan: bredd 129cm
Lasthiss finns baktill på byggnaden via Södra Långgatan. Lasthissen går in till Kvarnen och övriga lokaler nås med vanliga hissar.
Mått lasthiss: bredd dörr 146cm, höjd 210cm, djup 365cm cm Maxvikt: 3500kg
Mått övriga hissar: bredd dörr 90cm, höjd 200cm, djup 210cm
Flaggor
Kalmarsalen har sex flaggstänger utanför entrén. De är gjorda för traditionella flaggor som hängs på kortsidan med lina. Stäm av med bokningsansvarig på Kalmarsalen vid intresse.
Hållbarhetsarbete
Kalmarsalen arbetar för att vara ett hållbart företag med hållbar anläggning utifrån social, ekonomisk och miljömässig påverkan. Hos oss är alla välkomna och inom våra väggar behandlar vi varandra med respekt. Läs mer om vårt hållbarhetsarbete HÄR.
Dricksvatten
Kalmarsalen är kranmärkt och serverar därför härligt fräscht kranvatten till måltider och i våra lokaler mm.
Registreringsdisk
Mobila registreringsdiskar finns att hyra hos oss. Oftast sker registrering på entréplan i anslutning till garderob och toaletter.
Städning
Roterande städning av toaletter och samlingsytor ingår i lokalhyran. Vid särskilda behov debiteras extra städning som ex användande av konfetti och vid nattklubbskvällar.